• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Ustanawianie pomników przyrody, użytków ekologicznych, stanowisk dokumentacyjnych oraz zespołów przyrodniczo-krajobrazowych. Procedowanie uchwał rady gminy w sprawie indywidualnych form ochrony przyrody (FOP)

Program i karta zgłoszenia

Uwaga! Przy zgłoszeniach do 28 marca  2024 r. obowiązuje cena promocyjna 399 PLN netto/os.

Zapraszamy na szkolenie dotyczące ustanawiania pomników przyrody, użytków ekologicznych, stanowisk dokumentacyjnych oraz zespołów przyrodniczo-krajobrazowych, co stanowi ważne zadanie samorządu.

Ważne informacje o szkoleniu

Ustanawianie lub zmienianie uchwał w sprawie pomników przyrody, użytków ekologicznych, stanowisk dokumentacyjnych oraz zespołów przyrodniczo-krajobrazowych wielokrotnie przysparza problemów natury prawnej, organizacyjnej i finansowej. Często dla samorządów gminnych niejednoznaczne są także kwestie finansowania FOP lub znakowania i wykonywania działań pielęgnacyjnych na obiektach chronionych. Likwidowanie FOP wymaga również dobrego rozeznania prawnego i merytorycznego z zakresu ochrony przyrody. W obszarze uchwalania uchwał dotyczących FOP ciągle jest dużo zawiłości, w tym co do kompetencji i możliwych działań gmin. Zapraszamy na szkolenie, podczas którego poruszymy wymienione kwestie, krok po kroku, systemowo, omówimy proces stanowienia FOP, kryteria powołania pomnika przyrody oraz obowiązki gmin w zakresie indywidualnych form ochrony przyrody.

zwiń
rozwiń
Program

1. Pomniki przyrody, użytki ekologiczne, stanowiska dokumentacyjne oraz zespoły przyrodniczo-krajobrazowe – jakie obiekty mogą zostać objęte ochroną.
a. Definicje legalne.
b. Zakazy i ograniczenia.
c. Wpływ na władanie, przestrzeń publiczną i prawo miejscowe.
d. Sankcje za naruszanie zakazów FOP.
2. Organy ustanawiające FOP-y – dawniej i dziś.
3. Inicjatywa uchwalenia FOP.
a. Wniosek czy z urzędu?
b. Spełnienie kryteriów FOP.
c. Merytoryczna weryfikacja wartości przyrodniczej.
d. Zgoda właściciela gruntu.
4. Procedowanie uchwały ws utworzenia FOP.
a. Zapis projektu uchwały – część normatywna.
b. Załączniki do projektu uchwały.
c. Uzgadnianie projektu uchwały.
d. Uchwalenie uchwały.
e. Przesłanie uchwały do publikacji w dz. urzędowym województwa.
f. Wejście w życie uchwały.
5. Obowiązki gminy wynikające ustanowienia FOP.
a. Wprowadzenie stosownych informacji do gminnej ewidencji FOP.
b. Przekazanie informacji do CRFOP.
c. Przekazanie informacji do Regionalnego RFOP.
d. Oznakowanie FOP.
e. Okresowa weryfikacja stanu FOP.
f. Wykonywanie działań ochronnych na rzecz FOP.
g. Współdziałanie z innymi podmiotami przy prowadzeniu działań ochronnych na rzecz FOP.
6. Zmiana stanu FOP powodująca konieczność zmiany uchwały lub zniesienie FOP.
a. Pogorszenie stanu FOP.
b. Czynniki naturalne.
c. Negatywne oddziaływania wynikające z działań ludzi.
d. Kolizja FOP z inwestycjami.
7. Możliwości zniesienia FOP.
8. Czy ustanawianie i opieka nad FOP opłacają się gminie?
9. Przepisy prawne, wytyczne i literatura.
10. Dyskusja.

 

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Zapoznanie uczestników szkolenia z etapami procesu postępowania w zakresie ustanawiania form ochrony przyrody zgodnie z obowiązującymi regulacjami prawnymi.
• Przekazanie praktycznych wskazówek dotyczących przygotowania wniosków o utworzenie pomnika przyrody – co powinien zawierać, przygotowanie dokumentacji technicznej, ekspertyza i merytoryczne uzasadnienie.
• Wyjaśnienie możliwości wykonywania działań ochronnych na rzecz FOP oraz zasad zmian uchwał ws. FOP oraz likwidowanie (znoszenie) FOP.
• Wskazanie najczęściej popełnianych błędów w procedurze ustanawiania i utrzymania pomników przyrody.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Szkolenie skierowane jest do urzędników miast i gmin oraz radnych rad gminnych, zaangażowanych w stanowienie i nadzór nad indywidualnymi formami przyrody.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Biolog, pedagog. Ekspert z dziedzin: botanika, leśnictwo, ochrona przyrody, wody powierzchniowe. Wykładowca dysponujący doświadczeniem nabytym w instytucjach i urzędach państwowych, w tym w korpusie SC. Pracował m.in. w Parku Narodowym, PGL Lasy Państwowe, Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, PGW Wody Polskie. Od 2014 r. współpracuje z Fundacją Rozwoju Demokracji Lokalnej prowadząc m. in. zajęcia specjalistyczne w zakresie rozpoznawania, usuwania drzew i krzewów i procedur administracyjnych z tym związanych, dla pracowników administracji samorządowej i jednostek organizacyjnych.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Cena: 440 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych. Przy zgłoszeniach do 28 marca  2024 r. obowiązuje cena promocyjna 399 PLN netto/os.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 15 kwietnia 2024 r.